Evenementen en jubilea 2022

Ook voor de koren in Best was einde van de coronamaatregelen in Maart 2022 een zegen. Niet alleen kon er weer op normale afstand van elkaar gezongen worden maar ook de activiteiten die twee jaar lang niet, of slechts op een laag pitje konden plaatsvinden, zoals de viering van het Ceciliafeest en het jaarfeest, waren nu weer  op de “normale” manier mogelijk, zonder restricties.

Evenementen in 2022.

Best Veul Koren.

Eindelijk kon Beste Veul Koren weer losgaan. Maar liefst 20 koren en zanggroepen, waarvan 3 uit Eindhoven deden mee op 24 September aan dit unieke 2-jaarlijkse Beste evenement. Uiteraard was het Lidwinakoor ook van de partij. (zie foto’s hieronder). Alle info over Best Veul Koren vindt u hier https://www.bestveulkoren.nl/programma.html

Lidwinakoor

Finale met alle koren en zanggroepen

Installatie pastoor Felie Spooren.

Op 30 Oktober 2022 werd een dienst gehouden in de St. Petrus basiliek in Oirschot ter ere van de plechtige installatie van de nieuwe pastoor en deken Felie Spooren. Voorganger tijdens de dienst was bisschop. Mgr. Dr. Gerard de Korte. Het Lidwinakoor had de eer om de dienst muzikaal te mogen omlijsten onder de bezielende leiding van Meeske van Halteren en onder begeleiding van onze nieuwe pianiste/ organist Alison Black, die haar vuurdoop had tijdens deze dienst. Die ze overigens glansrijk doorstond. Alle Gildes uit de parochie alsmede alle pastores en vele genodigden waren aanwezig tijdens deze dienst waar het rijke roomse leven zich weer eens in volle glorie ontplooide (zie foto).

Jaarfeest Lidwinakoor.

De naam zou de verwachting kunnen wekken dat dit feest jaarlijks plaatsvindt. Niets is minder waar. Het Jaarfeest wordt elke twee jaar georganiseerd, beurtelings door de dames en de heren. Dit jaar waren de dames aan de beurt. Riet Maas en Marijke Honselaar viel de eer te beurt om het Jaarfeest te organiseren. Domper op de feestvreugde was dat Marijke op de dag van het jaarfeest thuiszat met Corona. Riet echter, begeleidde de dag perfect. Waarvoor dank (aan beide dames overigens).
Het werd een middag en avond petanque bij  de jeux de boule vereniging Amitie in Best.
Het gebak met koffie bij binnenkomst, het lopend buffet alsmede de broodjes en koffie na afloop zorgden ervoor dat het aan niets ontbrak. Gelukkig konden we tussendoor nog wat jeux de boulen om het er allemaal weer af te werken, en om onder het genot van een glaasje van het een of ander wat bij te kletsen. Al met al een zeer geslaagde en genoeglijke middag en avond.

Het volgende Jaarfeest in 2024 vindt plaats in het 60 jarig jubileumjaar van het koor!!
Waarvan akte.

Ceciliafeest Lidwinakoor.

In November vindt jaarlijks het Ceciliafeest plaats. Officieel is 22 november de gedenkdag van de heilige Cecilia, beschermheilige van de kerkmuziek, musici en dichters. Dit jaar vierde het koor dit feest op donderdag 19 November (onze repetitieavond).

Riet Maas en Josine Kroot verzorgden de hapjes en drankjes samen met Cees Arends. Na de eerste helft van de repetitie hebben we die gezamenlijk soldaat gemaakt terwijl er gezellig werd bij gekletst (zie foto’s Sophie van Tilborg).

De laatste repetitie van het jaar.

Tijdens de laatste repetitie van het jaar is de traditie dat de voorzitter de koorleden op een worstenbroodje trakteert. Dit jaar vergezeld van een glaasje Glühwein, met of zonder alcohol naar believen, gesponsord door de Eindhovense Roeivereniging Beatrix en Cees Arends Optiek. Aan de lege schaal op de foto is te zien dat de worstenbroodjes er vlot ingingen.

Jubilea.

Niet elk jaar hebben we jubilarissen maar in 2022 waren er meteen 2, namelijk Lenie van Laarhoven die gehuldigd werd voor 25 jaar koorlidmaatschap en Meeske van Halteren-Loonen die ons al 25 jaar begeleidt als organist.
Op 17 November vierden we dit binnen het koor tijdens het Ceciliafeest en op 20 November tijdens een mis in de Antoniuskerk in aanwezigheid van o.a. de voltallige familie van beide jubilarissen. Waarbij Theamarie de beide jubilarissen namens het kerkbestuur in het zonnetje zetten.  Het koor leverde een perfecte uitvoering af van de door Meeske gekozen gezangen om zodoende eer te doen aan haar jarenlange inspanningen voor het koor als organist en dirigent (zie foto’s Sophie van Tilborg).